Är det okej att röka på?

Igår skrev Metro en artikel om hasch där ca 80% av 1000 personer tycker att cannabis borde legaliseras i Sverige.
Ja, vad ska vi då tycka och tänka kring drogen hasch?
Vissa säger att det är skadligt och borde inte alls vara lagligt, medan andra hävdar att hasch botar olika sjukdomar.

Utan att ha koll på långtidseffekter kring drogen så är min spontana tanke att det är väldigt tvetydigt att ha alkohol och tobak lagligt, och sedan ha argumentet att hasch inte borde vara lagligt för att det bland annat är skadligt för brukaren. Är inte det ett lite konstigt sätt att argumentera, borde det argumentet inte gälla för alla skadliga droger i så fall?

Vad tycker du?

Om Cristoffer - kost, träning & tankar

Välkommen till min blogg! För ett tag sedan bestämde jag mig för att lägga mitt gamla liv bakom mig, det är dags att börja mitt nya! I mitt nya liv följer jag mina drömmar, försöker alltid förverkliga dom och ger sällan efter för rädsla. Förändringen går ut på att bryta gamla mönster & att vara mig själv. För ett tag sedan sa jag upp mig från ett av mina många arbeten som jag inte trivts på för att börja studera och förverkliga mina tankar och mål. Jag är 23 år & är förlovad med en underbar tjej som heter Jennifer. Numera studerar till undersköterska, äter lågkolhydratskost, tränar & försöker leva så naturligt jag bara kan för att må så bra som möjligt. De som känner mig sedan en längre tid känner förmodligen inte igen mig, men idag är jag den jag vill vara, idag är jag den personen jag vill att alla ska acceptera mig för att jag är. Hoppas du kommer gilla mig & min blogg. Var gärna med och diskutera mina inlägg, peace! Visa alla inlägg av Cristoffer - kost, träning & tankar

9 responses to “Är det okej att röka på?

  • Linnéa Runhage

    Hasch bränner fett – hjärnan består av fett = hjärnan bränns bort i första hand.
    Jag är extrem motståndare mot knark, men det är väl mest att jag vet hur långt människor är beredda att gå för att få tag i det, inte kanske själva effekten i sig.. så det e svårt detdär… :/

    • Cristoffer Edvinsson - LCHF

      Hej!

      Sååå, med det menar du att det är farligt att förbränna fett? 😛
      Det är ju inte så att om du springer bort 1000 kalorier så försvinner hjärnan 😉

      Jag är också emot ”knark”, men vad ska egentligen klassas som knark?
      Personer som förespråkar cannabis säger ofta ”det är inte beroendeframkallande”. Nej, det kanske är så.
      Men jag har själv varit just det, beroende. Sen om jag var beroende av känslan jag fick av att röka på eller om det var cannabiset i sig som var beroendeframkallande det kan jag ju såklart inte svara på.

      Jag håller med dig, de som är beroende har ju all sin fokus på drogen och inget annat. Hela personligheten försvinner och kvar finns bara en robot som följer sitt begär.
      Lite skrämmande…

      Sen tror jag ju att det finns de som hade behövt få cannabis legaliserat ur en medicinsk synpunkt.

      / Cristoffer

      • Linnéa Runhage

        Jag menar att det är puckat att försöka förbränna fett på andra sätt än att kämpa jävligt hårt för det, det finns inga genvägar. 🙂
        Vill man kan man ju käka amfetamin eller kokain för att få bort hungerskänslorna med, och tadaaaa du e smal efter ett tag. behöver inte ens springa bort 1000 kalorier 😛
        Det är svårt vad som klassas som knark.
        Allting blir beroendeframkallande efter ett tag, så det gäller ju bara att hitta rätt grej att bli beroende av. Träning blir man beroende av efter ett tag, har man väl börjat med socker blir det svårt att ta sig ur det- precis som vissa sorters droger.
        Vissa företag som säljer sömntabletter säger att man inte blir beroende av dem, men man blir ju ganska troligt beroende av att få sova, vilket är det man vill göra från första början.. så jag tror att man kan bli beroende av allting..
        Nu tror jag iofs jag gick lite OT, men ah, det är söndagkväll. skyller på det 😉
        Ha det bra!
        Linnéa

        • Cristoffer Edvinsson - LCHF

          Ja det finns en hel del dumma genvägar till att bli smal, du radade upp några av dem 😛

          Jag tänker som dig vad gäller beroende, vilket jag tror är det lite mer ”uppdaterade” sättet att se på beroende.
          Den gamla synen är antingen svart eller vitt, vad gäller VAD man kan vara beroende av.
          Exempelvis så vet ju de flesta inte om att man kan vara beroende av socker. Jag har själv yttrat mig om att jag är sockerberoende vid flera tillfällen (eftersom jag äter lågkolhydratkost och ibland inte kan hålla mig borta från godiset).
          Ofta får jag samma reaktion, ett ansiktsuttryck som säger något i stil med ”är du galen, man kan inte vara beroende av socker!”.
          Då blir jag snabbt deprimerad och avslutar diskusionen… 😛

          Det samma, vi hörs! 🙂

          / Cristoffer

          • Linnéa Runhage

            Jomen precis, detdär med sockret är det svåraste.
            Men det är ju också svårare än tex. rökning att ta sig ur också. Det är extremt svårt att vara heeeelt sockerfri och leva i det samhället vi lever i nu, men det går att vara helt rökfri (om man inte räknar passiv rökning då kanske..)
            Men just sockret vet jag hur svårt det är, känner verkligen igen mig i det du skriver!
            LCHF har hjälpt mig mycket, men ibland behöver jag kolhydratchocka min kropp också, mest för att känna själv att jag mår bättre när jag har lite kontroll på mig, och då är det ju godis och bröd som åker ner i första hand 😉

Kommentera

